Roten ur
blyerts, 15x15 cm
I danced myself out of the womb
Landstingsblå
blyerts och akvarellpenna, 15x20 cm
Vad gör du nu förtiden, varför hör du aldrig av dig
blyerts och akvarellpenna på papper, 20x15 cm
Lite hjälp med disken
Ömma drömmare
Algblomning
akvarellpenna, 10x15 cm
Amningskudde I
blyerts, 10x15 cm
Amningskudde II
akvarell, 10x15 cm

FÖR MER NYHETER

FÖLJ OSS PÅ SOCIALA MEDIER ------------->

Järna konstnärsförening | info@jarnakonstnarsforening.se | organisationsnummer 802444-8824 | Bankgiro 535-1424 | Swish: 123 431 70 87

Magdalena Blom

Magdalena Blom medverkar digitalt i Järna Open Art 2020 med en svit teckningar som ingår i serien 'Ömma drömmare' från 2018-2020 i bildspelet här till höger. Likaså ett citat och en kort video från hennes ateljén, finns här nedan.

"Inne i mörkret låg kungadottern nyfödd och såg på henne med mörka levande dyögon. Ur dyn hade ett under fötts och vilade nu skimrande på sin bladstängel över vattendjupen. Men plötsligt låg ett främmande djur där. Det trevade omkring sig med svaga lemmar. Moderns kropp hävdes av ett vidrigt illamående. Djuret rörde sig sakta som ett vått kräldjur på sina ofullständiga lemmar. De liknade sega blommor av kött. Ögonen var hinnhöljda, slemhöljda. Det är ett sugdjur, sugdjuret måste ät, äta sönder henne. Det sög, hon löstes upp. Nu kunde hon inte känna vad som var hon själv längre, gränsen mellan henne själv och allt annat hade lösts upp, allt hade blivit sönderfallade våt hud."

Dykungens dotter, Birgitta Trotzig

Magdalena Blom (f.1987) har ställt ut regelbundet sedan 2006, både i Sverige och internationellt och har en examen i Fri Konst från National College of Art and Design i Dublin, Irland.

Sedan juni, 2017 driver Magdalena Galleri Majkens – ett feministiskt konstgalleri.

-Min praktik tar ofta upp ämnen som människan och naturen, kvinnlighet och föräldraskap. Dessa koncept styr till stor del vilket medium jag väljer att arbeta i. Bland annat kolteckning med kollageteknik applicerat med symaskin, men även träskulptur eller filmproduktion.

Det som är genomgående i både process och färdiga verk är mitt intresse för själva berättandet. Detta förkroppsligas på ett humoristiskt och personligt sätt i mina kortfilmer, vilka har visats på diverse filmfestivaler.

/M. Blom

www.magdalenablom.se