Gult • Vårutställning

10 mars - 11 mars 2018 | Bildgalleriet

Hjärtligt välkomna till Järna konstnärsförenings vårutställning Gult!

I det gula finns förhoppningar på ljusets intåg. Vi inväntar vår, värme och sol och passar även på att hylla Järnas kulturella bultande hjärta Gula Villan. Urban Company som har drivit Gula Villan sedan 2008 önskar för framtiden att "vårt kulturhus i Järna skall vara allomfattande, levande och nyskapande".* Under samma tak finner vi: ett kurshus för barns och ungdomars utveckling, ett gallerihus för konstnärer, ett dans och musikhus för glädjen, rytmen och gemenskapen, ett medborgarhus för information om miljö, politik och lokala frågor och ett värdshus för den nya raffinerade ekologiska matlagningskonsten. Ett gult hus som välkomnar alla till att delta.

Vi låter det gula som färg samla oss i en mängd av associationer och synonymer från nu och då. Dess dubbla betydelser världen över gör det lättare att förstå varför gult inte alltid är så lättplacerat.

I Asien refererar färgen till solen, livgivande och helig. Mod i Japan, eller en symbol för jord i Indien. Gult associeras även med det snabba intensiva, som en signalfärg i trafiken. Det kan vara fult enligt vissa eller en härligt intensiv färg enligt andra som stimulerar både aptit och intellekt. I varje nyans finns ett helt spektra av tolkningar beroende på betraktarens individuella upplevelser.

Medverkande konstnärer:

Liv Margolius, Regina Beyer, Eva Melander, Tekla Utterström, Sten Granlund, Lars Bjursell, Evelin Tamm, Maria Edlund, Anders Flodgren, Anna Leuchars, Åsa Lowden Kästel, Magdalena Blom, Karin Neuschütz, Ingvar Lönsted, Mikael Lindholm

Öppet:

Lör: 12-16

Sön: 12-16

I samarbete med Södertälje kommun, ABF och Gula Villan.

*Info och citat om Gula Villan från:

www.gulavillan.info

Eva Melander
Lars Bjursell
Mikael Lindholm
Maria Edlund
Utställningsvy (fr v): Magdalena Blom, Evelin Tamm
Magdalena Blom
Evelin Tamm
Anna Leuchars
Liv Margolius
Utställningsvy (fr v): Åsa Lowden Kästel, Anders Flodgren, Ingvar Lönsted, Regina Beyer